Rendező: Grunwalsky Ferenc
Szereplők: Nemcsák Károly, Fék Erika, Gáspár Sándor, Andorai Péter
Az Egy teljes nap – a magyar Taxisofőr – Nemcsák Károllyal a főszerepben a rendszerváltás időszakának egyik legfontosabb filmje. Grunwalsky Ferenc nemcsak rendezi, ő az operatőr is. Grunwalsky a nyolcvanas-kilencvenes években – először Szomjas Györggyel készített filmjeiben, majd a sajátjaiban – jelentős stílusfordulatot hoz a magyar filmbe, fenekestül felforgatja a klasszikus fotografálás szabályait. Celluloid helyett videóra forgat, sokkal közelebb megy a szereplőihez, mint az szokásos, a fények önkényesen festik meg az arcokat és a dolgokat, a látvány szokatlanul dekomponált. „Mi szakítottunk azzal a hazugsággal, amit a legtöbb film áraszt, hogy a világ szép, egységes és kompozícióban van. Ugyanis ha én két ember ordítozását, ahogy nagykéssel kergetik egymást a gangon – meg szokott történni – megpróbálom belehelyezni egy klasszikus hármas egységre alapozott aranymetszéses kompozícióba, az hihetetlenül hamis lesz.”
Az Egy teljes nap egy újsághír szintű történet: Taxis Józsi szerelemféltésből leszúrja a feleségét. A film helyszínei enyhén szólva nem túl fotogének. Zűrös, gangos, pesti proli lakás, rengeteg felesleges ronda tárggyal, kocsmakülső, taxibelső, Zilektől hemzsegő utak, Taxis Józsi kopott piros Dáciája. Ezt csak Dziga Vertov találmánya, a kollázs és a radikálisan felszabadított képkomponálás menti meg. Az Egy teljes napban a szokatlan kompozíciók az unásig ismert helyeket is meglepően másnak mutatják. A kreatív, szabad fénykezelés pedig Évát, a dús szájú, szép idomú, unott proli lányt is olykor Rubens vagy Renoir modelljeinek sorába emeli. Muhi Klára filmkritikus
Pénztárnyitás: az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.
A kávézó a mozi nyitvatartási idejében tart nyitva.
© Uránia Nemzeti Filmszínház
Az Art-Mozi Egyesület tagmozija
1088 Budapest, Rákóczi út 21.
megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
Adatvédelmi tájékoztató