Rendező: Sára Sándor, Grunwalsky Ferenc, Ragályi Elemér, Tímár Péter, Szirtes András
Vannak rendezőink, akik operatőrként kezdik pályafutásukat, operatőreink, akik időnként rendeznek is, s végül olyanokat is találunk szép számmal, akik életművében kiegyensúlyozottan jelenik meg a két szerepkör. Az viszont biztos, hogy rendező-operatőrként elsősorban a Balázs Béla Stúdió kísérleti műhelyében valósíthatják meg önálló művészi elképzeléseiket, méghozzá mindkét szerepkörben egyenlő intenzitással. Rendezőoperatőrként jegyzett rövidfilmjeik stílusuk esszenciáját nyújtják.
Sára Sándor és Grunwalsky Ferenc életművében egyenrangú a két szerepkör, ráadásul saját filmjüket is gyakran maguk fényképezik. Stílusuk legjellegzetesebb vonását lírai dokumentumfilmjeik mutatják: Sára esetében a nagytávolik és a nagyközelik dinamikus váltását, a grafikus kompozíciót, míg Grunwalskynál az arcközelik dominanciáját. Ragályi Elemér jóval ritkábban vállalkozik rendezésre, ám abban az esetben a „szerzői” kézjegyévé vált dokumentarista stílusú kézi kamerázás iránti szenvedélyét éli ki önfeledt szabadsággal. Tímár Péter sokak számára talán meglepő módon trükkoperatőrként és kísérleti filmeséként kezdte pályafutását, noha későbbi műfaji játékfilmjeiből sem hiányoznak a különleges képi megoldások. Szirtes András viszont soha nem lép ki a kísérletező filmes szerepéből; az ő személyes világában elképzelhetetlen, hogy teljesen kiadja kezéből a kamerát. Gelencsér Gábor filmesztéta
Vízkereszt, 1967, 12’, r-o: Sára Sándor
Anyaság, 1972, 42’, r-o: Grunwalsky Ferenc
Szilveszter, 1974, 14’, r-o: Ragályi Elemér
Visus, 1976, 20’, r-o: r, Tímár Péter
Hajnal, 1980, 21’, r-o: Szirtes András
Fotó: Vízkereszt (1967)
Pénztárnyitás: az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.
A kávézó a mozi nyitvatartási idejében tart nyitva.
© Uránia Nemzeti Filmszínház
Az Art-Mozi Egyesület tagmozija
1088 Budapest, Rákóczi út 21.
megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
Adatvédelmi tájékoztató